آیا عسل برای درمان زخم ها موثر است؟

عسل یکی از مواد غذایی طبیعی است که کاربردهای دیگری نیز دارد از این ماده شفا بخش برای درمان بیماری ها نیز استفاده می شود با اینکه هزاران سال است که از عسل برای درمان زخمها استفاده می شود و با وجود داروهای جایگزین، عسل هنوز نیز برای درمان زخم ها استفاده می شود عسل یک دارویی ضد باکتری بوده و دارای pH خاصی است که می تواند اکسیژن و ترکیبات درمانی را بیشتر کند و سبب التیام زخم شود. البته باید توجه داشته باشید که متخصصین عسل دارویی برای درمان زخمها درجه بندی نموده اند.

فواید عسل دارویی چیست؟

همانطور که می دانید عسل مایعی شیرین و غلیظ است مانند شربت که دارای ترکیبات فعال بوده و می تواند به التیام زخم کمک کند. عسل فواید زیادی برای درمان زخم دارد که در زیر شرح داده ایم:

عسل حاوی pH  اسیدی بین 2/3 و 5/4 بوده و هنگامی که روی زخم می گذارید، این اسید باعث آزاد سازی اکسیژن از خون خواهد شد. اکسیژن برای درمان زخم ها ضروری است. pH  اسیدی پروتئاز را که مانع التیام زخم می شود، از بین خواهد برد.
شکر موجود در عسل، می تواند آب را از بافت های صدمه دیده بیرون بکشد و موجب کاهش ورم شود. علاوه بر این عسل آب را از باکتریها خارج می کند و از تکثیر آنها جلوگیری می کند.
به یاد داشته باشید عسل خاصیت آنتی بیوتیکی داشته و بر باکتریهای زخم تأثیر می گذارد و آنها را از بین خواهد برد. این خاصیت برای درمان سوختگی،کورک، زخمهای دیابتی، زخم های کهنه که درمان نمی شوند و کیست موئی مناسب است.

چگونه عسل را روی زخم قرار دهیم؟

اگر شما نیز سوختگی و یا زخمی دارید که دیگر درمان نمی شود، قبل از استفاده از عسل با پزشک خود مشورت کنید. برای زخمهای جدی، بهتر است که پزشک یا پرستار روش استفاده از آن را به شما آموزش بدهند. زیرا مقدار عسلی که باید استفاده شود و نحوه قرار دادن آن روی زخم، بر درمان تأثیر خواهد گذاشت.

نکاتی که هنگام قرار دادن عسل روی زخم باید رعایت کنیم

اگر قصد دارید در خانه عسل دارویی را روی زخم قرار دهید حتماً به بعضی نکات توجه نمایید:

ابتدا دستهای خود را شسته و از ابزارهایی همانند پنبه های مخصوص یا گاز برای گذاشتن عسل استفاده نمایید.
سپس عسل را روی پوششی بریزید و بعد این پوشش را به زخم بمالید. این کار مانع از ایجاد کثیفی در اطراف زخم خواهد شد. شما می توانید از پوشش های مخصوص حاوی عسل نیز تهیه کنید. یکی از استثناها، زخمهای آبسه کرده (عفونی) بستر است. این زخمها به طور معمول عمیق بوده و باید با عسل داخل آنها را پر نمایید.
در مرحله بعد یک پوشش خشک و تمیز روی عسل قرار دهید. شما می توانید از گاز استریل برای اینکار استفاده نمایید.
هنگامی پوشش را تعویض کنید که به طور کامل با ترشح زخم پر شده باشد.
در نهایت بعد از پایان کار دست های خود را بشویید.

چه نوع عسلی باید برای زخم استفاده کرد؟

بهتر است از عسل های طبی استفاده نمایید، چون استرلیزه هستند و مانع واکنش سیستم ایمنی خواهند شد.

عوارض درمان با عسل چیست؟

امکان دارد ظرف عسل آلوده باشد و یا شخص بصورت طبیعی به عسل حساسیت داشته باشد و خود نداند. گاه این آلرژی به دلیل گرده های زنبور خواهد بود.

واکنشهای آلرژیک
ورم شدید
تهوع
استفراغ
سوزش و احساس سوختگی پس از مصرف موضعی
تنفس سخت
گیجی
توجه داشته باشید اگر هر یک از این علائم را در خود مشاهده کردید، عسل را از روی زخم پاک کرده و به پزشک مراجعه کنید. به یاد داشته باشید قبل از مشاوره با پزشک دوباره از عسل استفاده نکنید.

آیا عسل برای زخم پا فرد دیابتی مفید است؟

با استفاده از عسل، احتمال قطع‌شدن پا به طور چشمگیری کاهش پیدا می کند و در هنگام استفاده جهت پوشش برای زخم پای دیابتی مزمن، باعث می شود زخم سریع تر بهبود یابد.

چه‌ وقت از عسل استفاده ‌کنید؟

همانطور که گفته شد عسل دارویی، خواص ضدمیکروبی و ضدالتهابی دارد و می‌توان برای درمان زخم‌های حاد و مزمن از آن استفاده ‌شود. عسل دارویی خواص اسموتیک نیز دارد که باعث ایجاد محیطی برای افزایش دبریدمان اتولیتیک خواهد شد. همچنین از بوی بد زخم نیز جلوگیری می شود.

خطرات عسل خام چیست؟

محققان استفاده از عسلی که خام و استرلیزه نشده است را برای درمان زخمها توصیه نخواهند کرد. این نوع عسلها خطر عفونت را افزایش داده. با توجه به اینکه تحقیقات زیادی در این موضوع انجام نشده است، بهتر است که از مصرف این نوع عسلها اجتناب نمایید.

 عدم تأثیر عسل بر زخم

دقت داشته باشید گاهی استفاده از عسل زخم را درمان نمی کند. پس برای نتیجه گرفتن، باید اینکار را تکرار کنید. ممکن است که درمان زخم یک هفته یا بیشتر زمان ببرد. اگر تغییری در زخم مشاهده نشد به پزشک مراجعه نمایید.

جمع بندی

با استفاده از عسل می توان به درمان زخمهای مزمن، کهنه و یا زخمهایی که درمان نمی شوند، کمک کرد. عسل دارویی دارای خاصیت برطرف کننده بوی بد، ضد التهابی و ضد باکتریائی است. به یاد داشته باشید قبل از استفاده از عسل کیفیت و سلامت آن مورد بررسی قرار دهید.

چقدر این مطلب برای شما مفید بود؟

امیتاز میانگین 4 / 5. تعداد آرا: 1

اولین نفری باشید که به این مطلب امتیاز می دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درحال بارگذاری ...
بستن
مقایسه
مقایسه محصولات
لیست مقایسه محصولات شما خالی می باشد!