راهنمای خرید برنج فجر و مقایسه آن با سایر برنج ها

برنج فجر از جمله ارقام برنج پر محصولی است که در ایران تولید می‌شود. این برنج در استان‌های گلستان و مازندران به میزان زیادی کشت می‌شود و به دلیل کیفیت بالای آن، محبوبیت زیادی در بین مصرف‌کنندگان دارد. برنج فجر جزو برنج های طبع سرد قرار دارد. می توان گفت برنج فجر اصلاح‌ نژاد شده و روی آن تغییرات ژنتیکی انجام شده است به این دلیل که این برنج برای بهره‌وری بیشتر نسبت به برنج محلی ایجاد شده است.
برنج فجر به رنگ سفید و دانه‌های بلند و باریک معروف است. همچنین، این برنج دارای طعم خوش و بافتی نرم است. در مقایسه با برنج‌های دیگر، این برنج کمتر دارای چسبندگی و سرخ شدن در دیگ‌های برنجپزی است و در نتیجه بهترین انتخاب برای پختن پلو و غذاهایی است که نیاز به دانه‌های جدا شده دارند. در ادامه این مقاله از فتلک به بررسی این نوع برنج می پردازیم.

به طور کلی، برنج فجر دارای خواص بسیاری است که آن را به یکی از بهترین انتخاب‌ها برای مصرف کنندگان تبدیل کرده است. این برنج حاوی مواد مغذی مهمی مانند فیبر، پروتئین، ویتامین‌های گروه  B، اسید فولیک، آهن، پتاسیم و منیزیم است. همچنین، برنج فجر دارای مقدار کمی چربی و سدیم .

در نهایت، برنج فجر به دلیل کیفیت بالای آن، محبوبیت زیادی در بین مصرف‌کنندگان دارد و می‌تواند به عنوان یکی از بهترین انتخاب‌ها برای پختن پلو و غذاهایی با برنج دانه‌های جدا در بین خانواده‌ها محسوب شود. برای خرید این محصول از فتلک از صفحه خرید برنج فجر دیدن فرمایید.

برنج فجر چیست ؟

در سال 1380 محققان حوزه برنج تغییرات ژنتیکی بر روی انواع برنج با کیفیت و برای بهره برداری بیشتر انجام دادند برنج فجر نیز از این نوع برنج است ، برنج فجر پرفروش ترین برنج در بین برنج های پرمحصول که پخت با کیفیتی دارند همچنین بیشتررستوران ها، ادارات، شرکت از برنج فجر به علت خوشپخت بودن و طعم و عطر خوبی که دارد استفاده می کنند

برنج فجر برای کجاست ؟

یکی از سوالات رایج مشتری این است که برنج فجر برای کجاست؟ برنج فجر برای منطقه بخصوصی نبوده و همچنین به دلیل دیررس بودن به طور معمول در مناطق کوهستانی و سرد مورد کشت قرار گرفته، این برنج اولین بار در استان مازندران کشت و همچنین برداشت شد اما اکنون بیشتر در استان گلستان کشت می شود بیشتر تولید برنج فجر در استان گیلان بوده مازندران بخصوص شهرستان فریدونکنار و آمل نیز تا حدودی نسبت به تولید آن مشغول هستند.

زمان کاشت و برداشت برنج فجر

برای کشت برنج فجر، بهترین زمان کاشت در ماه های اردیبهشت و خرداد ماه است. برداشت برنج فجر در ماه های مرداد و شهریور صورت می‌گیرد. البته این زمان‌ها به شرایط اقلیمی و هواشناسی هر منطقه و همچنین نوع خاک بستگی دارد و ممکن است در برخی مناطق متفاوت باشد. به یاد داشته باشید اینو نوع برنج دیررس بوده و نمی توان در کشت دوم برداشت نمود.

ویژگی و خصوصیات برنج فجر چیست؟

برنج فجر دارای ویژگی‌ها و خصوصیاتی است که آن را از سایر انواع برنج متمایز می‌کند. به عنوان مثال، دانه‌های برنج فجر، بلند و جداپذیر هستند و برای پخت پلویی که نیاز به دانه‌های جدا شده دارد، بسیار مناسب هستند. همچنین، برنج فجر دارای طعم و عطر مطلوبی است که باعث شده است که این برنج در غذاهای مختلف، از جمله پلو، خورشت و سوپ، استفاده شود.

برنج فجر دارای پوششی نرم و براق است که در زمان برداشت، به دلیل حفظ شرایط مناسب و عدم استفاده از کودهای شیمیایی، حفظ شده است. همچنین، این برنج دارای خواص متعددی مانند کاهش خطر بیماری‌های قلبی، کمک به کاهش وزن و کاهش خطر بیماری‌های دیابتی است.

برنج فجر انتخاب خوبی برای افرادی است که برنج با قیمت مناسب می خواهند می توان گفت برنج فجر از نظر ظاهری مشابه خنجر بوده که از سر دانه به سمت انتها، باریک و سوزنی خواهد شد، به یاد داشته باشید دانه این برنج در رنگ های سفید مایل به کدر است و طول دانه خشک آن 8 میلیمتر است و بعد از طبخ نمودن طول آن به 10.3 میلیمتر و عرض آن به 2 میلیمتر خواهد رسید.

این برنج محصولی اقتصادی بوده و به همین جهت برای استفاده در مکان‌هایی که به پخت حجم بالایی از برنج نیاز دارند، گزینه‌ای بسیار خوبی است. توجه داشته باشید برنج‌های که اصلاح نژاد شده‌اند، تاکید روی عطر و طعم نبوده بلکه بیشتر پرمحصول بودن و بازده بالا مهم است.

انواع برنج فجر

به یاد داشته باشید دو نوع برنج فجر سوزنی وجود دارد که هر دو جزو برنج فجر معطر ممتاز بوده و هر دو از نظر ظاهری بسیار شبیه هم هستند.

همچنین به نام برنج فجر 70 روزه و 90 روزه نیز شناخته شده اند، دلیل این نامگذاری به مدت زمان کشت تا برداشت اشاره دارد، اما اگر اسم برنج طارم فجرشنیدید بدانید و آگاه باشید که این اسم به طور کل اشتباه است! به این دلیل که برنج طارم یک گونه جدا و برنج فجر هم یه گونه مجزا است، فقط درصورتی می توان گفت که دو برنج را ترکیب کرده باشیم که اینطور هم نیست.

تفاوت برنج فجر 70 روزه و 90 روزه در چیست؟

برنج فجر به دو نوع فجر گرم 70 روزه و فجر سرد 90 روزه تقسیم می‌شود که تفاوت اصلی بین این دو نوع، زمان رشد و برداشت آن‌هاست. برنج فجر 70 روزه، زمان رشد کوتاه‌تری دارد و بعد از کاشت، در مدت 70 روز به رشد کامل رسیده و به برداشت می‌رسد. این نوع برنج دارای دانه‌های کوتاه‌تری است که برای پخت پلویی که نیاز به دانه‌های جدا شده دارد، بسیار مناسب است.
برنج فجر 90 روزه، زمان رشد بیشتری نیاز دارد و بعد از کاشت، در مدت 90 روز به شرایط برداشت می‌رسد. در کل، تفاوت اصلی بین این دو نوع برنج فجر، زمان رشد و برداشت آن‌ها است. به یاد داشته باشید این دو برنج در پخت و همچنین طعم برابر بوده اما در عطر و بو، برنج 90 روزه از عطر بهتری نسبت به برنج 70 روزه برخوردار است.

برنج فجر

قیمت برنج فجر چقدر است؟

قیمت برنج به طور معمول رابطه مستقیمی بین میزان عطر و طعم برنج وجود دارد و همچنین با پرمحصول و کم‌محصول بودن برنج،‌ رابطه عکس دارد. قیمت برنج فجر با توجه به پر محصول بودن، از انواع دیگر برای مثال برنج طارم هاشمی کمتر است. یکی دیگر از عوامل کاهش قیمت برنج فجر عطر و طعم کمتر در بین برنج‌های ایرانی است. اما دقت داشته باشید کم بودن قیمت برنج فجر در کنار عطر و طعم مناسبی که دارد، آن را به برنجی بصرفه و اقتصادی تبدیل نموده است که برای هتل‌ها، رستوران‌ها، و نیز تمام مکان‌هایی که برنج را در حجم زیاد سفارش می‌دهند، گزینه بسیار مناسبی است.

تفاوت برنج فجر و شیرودی در چیست؟

به طور کلی باید بگوییم که هر دو برنج جزو دسته پر محصول بوده و بهره بالایی دارند، اما از لحاظ ظاهری و کیفی تفاوت هایی دارند و با توجه به این تفاوت ها قیمت را بر روی آن ها مشخص می کنیم، به یاد داشته باشید برنج فجر از لحاظ عطر بالاتر است اما برنج شیرودی پخت بهتری دارد.

تفاوت برنج فجر و شیرودی در عطر: برنج فجر عطر نسبتا بیشتری به نسبت برنج شیرودی دارد اما برنج شیرودی عطر متوسطی دارد، عطر آن به گونه ای نیست که از قابلمه برنج بیرون بزند.

برنج فجر و شیرودی در طعم: در طعم هر دو برنج برابر هستند

قد کشیدن برنج فجر بهتر یا شیرودی؟ برنج فجر پس از پخت و آماده سازی 10.3 میلیمتر قد خواهد کشید اما برنج شیرودی در قد کشیدن حدود 12.5 میلیمتر قد خواهد کشید.

تفاوت برنج فجر و طارم در چیست؟

ابتدا باید گفت برنج طارم انواع مختلفی داشته که این مقایسه با تک تک این انواع زمان بر است و از حوصله خارج است.

برنج فجر و طارم در عطر: از نظر رتبه بندی برنج فجر عطر خوب دارد و برنج طارم عطر عالی دارد هر دو برنج معطر بوده است.

برنج فجر و طارم در طعم: برنج طارم و فجر در طعم هر دو برابر بوده و تفاوتی مشاهده نشده است.

برنج فجر و طارم در قد کشیدن یا ری: در قد کشیدن برنج فجر حدود 10.3 میلیمتر قد میکشد و برنج طارم محلی بعد از پخت 14 میلیمتر قد میکشد، در این مقایسه باید گفت برنج طارم محلی در پخت متمایز است

نحوه کشت و زمان برداشت فجر

برای کشت برنج فجر، بهترین زمان کاشت در ماه‌های فروردین و خرداد ماه است. برای کاشت برنج فجر، بهتر است از بذرهای به دست آمده از مزارع قبلی استفاده شود. به علاوه، برای کاشت برنج فجر، باید از خاک با بافت خوبی که دارای مقدار کافی عناصر غذایی و رطوبت است، استفاده شود.
زمان برداشت برنج فجر در اواخر ماه‌های مرداد و شهریور است. قبل از برداشت باید مطمئن شوید که برنج کامل رسیده است. برای این کار، بهتر است دانه‌های برنج را بررسی کنید و اگر دانه‌ها به رنگ سفید روشن تبدیل شده‌اند و به راحتی از برنج خارج می‌شوند، برنج آماده برداشت است.
در کل، برای کشت برنج فجر باید از بذرهای با کیفیت استفاده کرده و به شرایط مناسبی از جمله آبیاری منظم، وجین کردن ( کنترل علف‌های هرز ) و آفات، استفاده از کودهای طبیعی و حفظ شرایط مناسب هوا و خاک، توجه کرد.

مطلب پیشنهادی: معرفی انواع برنج ایرانی – بهترین نوع برنج ایرانی کدام است؟

نحوه پخت برنج فجر به روش آبکش

برای پخت برنج فجر به روش آبکش، ابتدا باید آب را به اندازه دو سوم قابلمه پر کنید و توجه داشته باشید قابلمه مناسب حجم برنج باشد برای حداقل نیم الی یک ساعت برنج را در آب قرار داده تا به خوبی خیس شود. در قابلمه‌ای آب زیاد ریخته تا بجوش آید سپس برنج ها را در طرف بریزید و دو قاشق غذاخوری روغن بریزید تا دانه های برنج جدا شوند و به مدت ۱۵ دقیقه بجوشانید. چند دانه برنج را در دست فشار دید این دانه ها نباید سفت و یا خام باشد بعد از آن، برنج را آبکش کرده تا آب آن جدا شود و آن را در ظرفی با درپوش محکم قرار دهید. سپس ظرف را روی حرارت کم قرار دهید و برای مدت ۴۵ تا ۵۰ دقیقه بگذارید تا برنج پخته شود.

نحوه پخت برنج فجر به روش کته

برای پخت برنج فجر به روش کته، ابتدا برنج را در آب نیم الی یک ساعت با یک بند انگشت آب بالای برنج خیس کرده و مقداری نمک اضافه کنید تا برنج شکسته نشود. سپس برنج را را حرارت داده و ۱۰ دقیقه با حرارت بالا و نیم ساعت با حرارت ملایم بپزید استفاده از دمی و کته استفاده کنید تا بخار بیرون نرود.

چقدر این مطلب برای شما مفید بود؟

امیتاز میانگین 2.8 / 5. تعداد آرا: 5

اولین نفری باشید که به این مطلب امتیاز می دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درحال بارگذاری ...
بستن
مقایسه
مقایسه محصولات
لیست مقایسه محصولات شما خالی می باشد!