طرز تهیه شیر برنج مجلسی با برنج نیم دانه

شیر برنج با برنج نیم‌ دانه را می توان گفت یکی از غذاهای بسیار مقوی و خوشمزه است که همه یک بار امتحانش کرده اند طرز پخت این غذای خوشمزه ساده است این غذا را می توان در روزهای عادی و نیز در بعضی مراسم‌ها و همچنین شیر برنج نذری و یا در ماه رمضان برای افطار سرو کرد.

در تهیه این نوع دسر خوشمزه ایرانی روش‌های متفاوتی وجود دارد و بستگی به سلیقه افراد دارد برای مثال بعضی افراد شیر برنج شیرین دوست دارند و علاقه دارند آن را با شکر درست کنند و یا اما بعضی افراد علاقه دارند با شیرین کننده های طبیعی مانند شیره مربای گل محمدی، انگور و شیره نبات آن را شیرین کنند و میل ‌کنند در این بین افرادی نیز هستن که نه از شکر استفاده می کنند و نه از شیرین کننده طبیعی و کلا شیرین دوست ندارند شما نیز می‌توانید با توجه به ذائقه خود و همچنین خانواده،‌ چاشنی آن را اندکی تغییر دهید و طبق سلیقه خود آن را سرو نمایید.

نکته: به یاد داشته باشید با توجه به نوع پخت و همچنین تهیه این دسر خوشمزه استفاده از برنج نیم دانه بهتر از دیگر برنج ها بوده و احتمال پخت بد و همچنین تغییر نهایی طعم در این نوع دسر شیر برنج پایینتر است. برنج نیم دانه برای تهیه انواع دسر ها از جمله نان برنجی، شعله زرد و… نیز کاربرد دارد.

برای تهیه شیر برنج با برنج نیم دانه، می توانید از روش زیر استفاده کنید:

مواد لازم شیر برنج رستورانی

این دسر برای 4 نفر است

آب 4 پیمانه

شیر 6 پیمانه

برنج نیم دانه 1 پیمانه

شکر 1.5 پیمانه

پودر هل 2/1 قاشق چایخوری یا پدر وانیل

گلاب 4/1 پیمانه

خامه صبحانه 4/1 پیمانه

کره 20گرم

مطلب پیشنهادی: نیم دانه برنج چیست – انواع نیمدانه برنج کدامند؟

طرز تهیه شیر برنج مجلسی

برنج نیم دانه را با آب بشویید و به مدت یک ساعت خیس کنید. توجه داشته باشید روی برنج به اندازه دو انگشت آب باشد.
برنج خیس را در یک قابلمه قرار داده و با یک لیتر آب بپزید تا برنج به مدت 1 ساعت پخته شود.
بعد از پخته شدن برنج، هنگامی که آب آن به نصف رسید، برنج را با شیر در قابلمه بریزید. شعله را روی حرارت متوسط قرار داده  و به مدت 45 دقیقه زمان لازم دارد تا جا بیوفتد در مرحله بعد گلاب و هل را اضافه می کنیم و زمان می دهیم تا به غلظت مناسب برسد و همه مواد را با هم مخلوط کنید. توجه داشته باشید زود به زود هم بزنید تا ته نگیرد. بعد از اینکه مواد پخته شد و لعاب انداخت شیر را اضافه کنید. ده دقیقه بعد می توانید کره را اضافه کنید بعد از آماده شدن ظرف را از روی شعله بردارید و خامه را به آن اضافه کنید. پودر هل را به مواد اضافه کرده و همه مواد را به صورت یکدست با هم مخلوط کنید.
توجه داشته باشید که در صورتی که می خواهید شیر برنج خود را شیرین تر یا کمتر شیرین کنید، می توانید میزان شکر را تنظیم کنید. همچنین، می توانید به جای پودر هل از عصاره وانیل یا خامه استفاده کنید تا طعم شیر برنج بهتر شود.

در نهایت با سلیقه خود می‌توانید در ظرف زیبا به صورت یکجا و یا به صورت جداگانه آن را سرو نمایید و همچنین می توانید روی آن را تزئین نمایید. شیربرنج با برنج نیم دانه شما آماده‌ است و می‌توانید آن را در کنار عزیزانتان میل کنید، نوش جان!

طرز تهیه شیر برنج مجلسی با برنج نیم دانه

نکات مهم پخت شیر برنج زعفرانی و شیر برنج با خامه

بهتر است هنگام پخت شیر برنج از برنج نیم دانه به جای برنج دانه درشت استفاده نمایید، به این دلیل که زودتر له می شود و خوشمزه نیز است در غیر اینصورت حتما بعد از پخت آن را با پشت قاشق له کنید.

به یاد داشته باشید باید به اندازه کافی به این دسر زمان پخت داده شود تا خوب جا بیوفتد. زمان مورد نیاز برای آماده‌سازی دسر شیر برنج 1.5 ساعت است.
توجه داشته باشید برای داشتن شیربرنج خوش عطر و خوشمزه باید از مواد معطر مانند هل و گلاب در پخت آن استفاده نمایید، این مواد باید در مرحله پایانی و در هنگام جا افتادن دسر به شیربرنج با برنج نیم دانه اضافه نمایید.

هنگامی که شیر را به ترکیب آب و برنج اضافه می‌کنید، در شروع حرارت را زیاد کنید و پس از جوشیدن شیر حرارت آن را کم نمایید، به یاد داشته باشید برای جلوگیری از سر رفتن شیربرنج می توانید در قابلمه را باز بگذارید.

اگر قصد دارید شیربرنج را با شیره گل و یا مربا میل کنید نیازی به اضافه کردن شکر نیست. همچنین شما می توانید نبات را در مقداری آب حل نمایید و از آن به جای شکر به دسر اضافه کنید. البته بعضی افراد به خصوص در تبریز شیر برنج را پس از پخت با شیره انگور مصرف می‌کنند در این صورت نیز نیازی به شکر نخواهد بود.

بعضی افراد به شیر برنج خامه اضافه نمی‌کنند، در این شرایط باید بر مقدار شیری که در زمان پخت استفاده می‌کنید اضافه نمایید.

اضافه کردن زعفران به دسر شیر برنج ایرانی نیز طعم فوق العاده ای به آن خواهد داد، در صورت تمایل می‌توانید به همراه هل و گلاب مقداری زعفران دم کرده نیز به آن اضافه کنید.

دقت داشته باشید شیر برنج با برنج نیم دانه به طور معمول خیلی سریع ته خواهد گرفت پس در کل زمان پخت باید به طور مدام هم بزنید و حواستان باشد تا ته نگیرد.
اگر خامه اضافه می کنید، حتما از قبل آن را در محیطی خارج از یخچال قرار بدهید تا هم دما با محیط شود.

جمع بندی

با استفاده از شیر برنج می توان دسر ها و سوپ های خوشمزه درست کرد در سوپ نیز لعاب بهتر و سریع تری می دهد شما می توانید در سایت فتلک بهترین برنج نیم دانه را با قیمت مناسب خریداری کنید و درب منزل تحویل بگیرید.

چقدر این مطلب برای شما مفید بود؟

امیتاز میانگین 5 / 5. تعداد آرا: 1

اولین نفری باشید که به این مطلب امتیاز می دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درحال بارگذاری ...
بستن
مقایسه
مقایسه محصولات
لیست مقایسه محصولات شما خالی می باشد!