خورش اناربیج رشتی

با فرا رسیدن ماه مبارک رمضان یکی از دغدغه های خانم های ایرانی این است که چه غذایی برای سحری درست کنند در این مطلب از فتلک با طرز تهیه انواع غذا که با رب انار درست میشوند آشنا می شوید و می توانید غذاهای خوشمزه درست کرده و از آن ها لذت ببرید همچنین در میهمانی ها نیز این غذا ها طرفداران زیادی دارند. برای آموزش انواع غذا با رب انار با ما همراه باشید. همچنین برای خرید رب انار محلی می توانید به بخش فروشگاه مراجعه کنید.

طرز تهیه خورش به آلو با رب انار برای ماه رمضان

خورش به اصفهانی چیست؟ خورشت به از غذاهای سنتی و اصیل ایرانی است و در شهرهای مختلفی مانند شهرضا، اصفهان و … خورش به را در لیست غذاهای محلی خود دارند. با توجه به اینکه میوه به در فصل پاییز در دسترس است می توانید آن را فریز کنید تا در تمام فصل ها بتوانید این غذای لذیذ را درست کنید.

مواد لازم خورش به آلو با رب انار

خورش به الو با رب انار

به: ۳ عدد

گوشت گوسفندی: ۳۰۰ گرم

پیاز: ۲ عدد

آلو خورشتی: ۱۰ عدد

رب انار ملس: ۲ تا ۳ قاشق غذاخوری

شکر: به میزان لازم

آبلیمو: به میزان لازم

رب انار یکی از چاشنی های خوشمزه و پرطرفدار ایرانی‌ها است که در بیشتر غذاهای ترش و ملس استفاده می‌شود.

طرز تهیه خورشت به آلو با رب انار

مرحله اول پیازها را به ‌صورت نگینی خرد کنید و کمی در روغن تفت دهید تا طلایی شود و آبش گرفته شود. بعد از طلایی‌ شدن پیاز ها، گوشت را به قابلمه اضافه کنید و تفت‌ بدهید. سپس نمک و زردچوبه را اضافه کنید و تفت دیگری به مواد بدهید.

سپس مقداری آب در قابلمه ریخته و شعله را روی حرارت ملایم قرار دهید تا گوشت‌ به ‌آرامی مغز پخت شود و آلوها را در آب خیس کنید و سپس به‌ها را شسته و پوست بگیرید و بعد برش دهید. در ادامه به ها را در تابه تفت دهید تا رنگشان تغییر کند.

هنگامی که گوشت‌ها پخته شد، به ها را به گوشت اضافه کنید چند تا قُل بخورد. مرحله بعد به سراغ آلوهای خیس خورده می رویم و آنها را به قابلمه اضافه می نماییم. وقتی که به‌ها پخته شد و خورش جا افتاد، نوبت به شکر، آبلیمو و رب انار خواهد رسید. رب انار را با توجه به ذائقه خود کم و زیاد کنید و اگر ترش دوست دارید رب انار ترش استفاده کنید در نهایت به غذا زمان دهید تا کاملا جا بیوفتد. بعد از مدت ۵ دقیقه خورش به آلو  آماده است و نوش جان کنید.

نکته: اگر گوشت گوسفند برای شما مضر است یا دوست ندارید، می‎توانید خورشت به آلو با مرغ نیز درست کنید و از طعم‌ فوق العاده آن لذت ببرید.

طرز تهیه خورش کویی تره یا کدو فسنجان برای ماه رمضان

کویی تره یا کدو فسنجان (کویی گویش گیلکی کدو است) یکی از غذاهای خوشمزه غذای سنتی گیلانی و شهر رشت (شهر باران های نقره ای) است. به کویی تره گیلانی، کدو فسنجان هم گفته می شود. این غذا را هم به صورت سرد و گرم سرو می کنند. می توان گفت این غذا با رب انار شباهت هایی به فسنجان و میرزا قاسمی دارد.کویی تره بیشتر در فصل پاییز و زمستان مناسب است چون کدو حلوایی راحت پیدا می شود.

به یاد داشته باشید کویی تره هیچ گوشتی نداشته و این غذا مناسب گیاه خواران نیز است. برخی از شمالی ها، چند تکه اردک یا مرغ پخته شده هم موقع سرو، روی غذا می گذارند که در دستور اصلی آن نیست و سلیقه ای است. کویی تره را به دو طریق تهیه می شود که ما هر دو روش را به شما آموزش می دهیم تا هر کدام برایتان راحت تر بود، انجام دهید.

طرز تهیه کویی تره

طرز تهیه کویی تره یا کدو فسنجان

مدت زمان آماده سازی کویی تره: ۱۵ دقیقه است

مدت زمان پخت کویی تره: ۱ ساعت است

مواد لازم برای کویی تره

گردو: ۱۵۰ گرم

کدو حلوایی: نصف کدو (۳۰۰ گرم پخته شده)

سیر: ۳ حبه

رب انارترش یا ملس: ۲ قاشق غذاخوری

رب گوجه فرنگی: ۲ قاشق غذاخوری

شکر: ۱ قاشق غذاخوری

نمک: به میزان لازم

گلپر، فلفل، زردچوبه: به میزان لازم

طرز تهیه کویی تره

در مرحله اول از تهیه کویی تره، ابتدا کدو حلوایی را شسته و آن را از وسط، به دو نیم کنید و هسته های آن را جدا نمایید. سپس کدوها را در قابلمه ریخته و روی آن را مقدار کمی آب بریزید و سپس روی حرارت قرار دهید. در ظرف را بگذارید تا کدوها پخته و نرم شوند. همچنین می توانید به جای پخت کدو حلوایی، آن را بخار پز نیز کنید. پس از پخته شدن کدوها، پوست کدوها را جدا کرده و کدو حلوایی را پوره نمایید. آن ها را کوبیده یا می توانید با پشت قاشق له کنید.

در مرحله دوم پوست سیرها را گرفته و آن ها را له نمایید. سپس در یک تابه مقداری روغن بریزید و روی حرارت بگذارید. سیرهای له شده را در روغن کمی تفت دهید تا عطرش بیرون بیاید . پوره کدو حلوایی را به سیر اضافه نمایید. مواد را روی حرارت ملایم تفت دهید و در قابلمه را بگذارید.

در مرحله سوم در یک ظرف دیگر، گردوی پودر شده، رب انار، رب گوجه فرنگی، شکر، زردچوبه، نمک و فلفل را ریخته و به آن ها ۱/۵ تا ۲ لیوان آب سرد اضافه نمایید. حرارت را زیاد کنید تا آب سردی که ریخته بودیم به جوش آید و سپس شعله را روی حالت متوسط قرار بدهید تا مواد به خورد هم بروند.

در مرحله چهارم سیر و همچنین کدوی تفت داده شده را به سس کویی تره اضافه نمایید و اجازه دهید آب آن به طور کامل غلیظ شود. کویی تره را در ظرف ریخته و می توانید با برنج یا نان سرو کنید.

نکات طرز تهیه کویی تره

پس از اضافه نمودن گردوی خرد شده، بهتر است به جای آب جوش یا ولرم، از آب سرد استفاده نمایید با این کار به گردو شوک داده شود و روغن پس بدهد.

به یاد داشته باشید گردو را رنده یا می توانید با گوشت کوب له نمایید. دقت داشته باشید گردو های خرد شده را از شب قبل در مقداری آب سرد، خیس کرده و در یخچال بگذارید.

توجه داشته باشید نسبت کدو به گردو ۲ به ۱ است. یعنی  میزان کدو حلوایی باید دو برابر گردو باشد.

اگر دوست دارید از سبزی استفاده کنید می توانید از سبزی محلی گیلان چوچاق هم استفاده کنید میزان چوچاق باید نصف گردو باشد.

اگر از گلپر در مراحل پایانی استفاده کنید عطر بهتری به غذا می دهد. بعضی هم برای این که طعم این غذا مقداری ترش تر شود، به آن سماق اضافه می کنند.

کویی تره را به صورت شیرین و همچنین ملس درست می کنند. برای شیرین شدن این غذا، به میزان دلخواه ، می توانید مقداری عسل یا شکر اضافه نمایید.

کویی تره گیلانی را با نان و هم با برنج سرو می کنند. کویی تره را غلیظ درست نمایید توجه داشته باشید این غذا نباید آبکی باشد و شبیه فسنجان است.

در طرز تهیه کویی تره، می توانید از چاشنی هایی مانند رب انار ترش استفاده کنید که طعم آن به ترشی بزند. رب آلوچه را هم می توانید با رب انار مخلوط و به غذا اضافه کنید.

 طرز تهیه اناربیج گیلانی با مرغ یا گوشت برای ماه رمضان

خورش اناربیج که به آن خورش انار آویج گیلانی همچنین خورش فسنجان سبزی نیز می گویند زیرا نسخه قدیمی خورش فسنجان محلی در گیلان و شمال  است که با مرغ یا گوشت نیز گفته می شود یکی از ۵ غذای ایرانی بوده که ثبت جهانی آشپزی استان گیلان نیز شده است. قورآویچ، سنگه خورش ، انار پیچ، و … نام‌های دیگر این خورش خوشمزه گیلانی است. رب انار در سایر شهرهای شمالی به مناسبت‌های گوناگون در فصل انار و همچنین برای شام شب یلدا نیز تهیه می شود.

خورش اناربیج

شما هر جایی از ایران که باشید می توانید تمام مواد مورد نیاز برای تهیه اناربیج را به آسانی و به صورت آنلاین تهیه نمایید. نیاز نیست حتما به گیلان بروید تا این غذا‌های خوشمزه را میل نمایید می‌توانید در منزل با تهیه مواد خودتان این خورش های خوشمزه را درست کنید. اناربیج ازغذاهای اصلی شام شب یلدا در گیلان و مازندران است.

طرز تهیه خورش اناربیج گیلانی با مرغ

مواد لازم برای ۶ نفر

مرغ : 1 عدد

پیاز: ۱ عدد بزرگ

پودر مغز گردو: ۵۰۰ گرم

آب انار: ۴ لیوان

سبزی اناربیج: خالواش، نعنا، جعفری، گشنیز، اسفناج، تره و چوچاق: ۸۰۰ گرم

سیر: ۴ حبه

انار دان شده: ۴ قاشق غذاخوری

رب انار ترش یا ملس: ۲ قاشق غذاخوری

روغن: به مقدار نیاز

طرز تهیه اناربیج با مرغ

برای تهیه خورش اناربیج گیلانی یا رشتی با مرغ ابتدا پیازها را به صورت نگینی خرد کرده و سپس در مقداری روغن تفت دهید تا سبک شوند. سپس تکه‌های مرغ را اضافه نمایید و با پیازها تفت دهید. اکنون گردو، آب انار، یک استکان آب، زردچوبه، نمک، فلفل و را هم به مرغ اضافه نمایید و روی شعله ملایم نیم پز شود.

در یک تابه سبزی ریز شده یا چرخ شده را با مقداری روغن تفت داده تا سبزی مقداری سرخ شود. سپس سیر ریز خرد شده را اضافه نمایید و دوباره تفت دهید تا بوی سیر به مشام برسد. سیر، سبزی را با رب انار به مرغ در حال پخت اضافه کرده و زمان بدهید خورش روی شعله ملایم جا افتاده و غلیظ شود.

طرز تهیه اناربیج گیلانی با گوشت

شما می توانید خورش گیلانی اناربیج را با گوشت چرخ کرده نیز درست کنید. به جای گوشت مرغ برای این مقدار مواد ۳۰۰ گرم گوشت چرخ کرده استفاده کنید سپس با پیاز رنده شده، نمک و فلفل مخلوط کرده و کاملا ورز دهید. در مرحله بعد گوشت را به اندازه یک گردو قلقلی کرده و در مقداری روغن تفت دهید تا سفت تر شود و مواد به هم بچسبد . حال گوشت‌های قلقلی تفت داده شده را به پیاز داغ اضافه کرده و به همان طریق که در این مقاله گفته شد، خورش اناربیج با مرغ پخته را مانند مواد دیگر به آن اضافه نمایید و بپزید تا خورش شما کاملا جا بیفتد. شما می توانید به جای مرغ یا گوشت چرخ کرده قلقلی از گوشت بوقلمون یا اردک نیز استفاده کنید. بعد از سرو خورش روی آن را با دانه انار تزیین و با کته میل نمایید.

نکات خورش اناربیج رشتی و گیلانی با مرغ یا گوشت

خورش اناربیج رشتی

به یاد داشته باشید به جای سبزی خالواش از نعنا نیز می‌توانید استفاده نمایید.

اگر طعم سیر را دوست ندارید آن را از ترکیب خورش حذف نمایید

دقت داشته باشید سبزی خورش اناربیج مقدار سبزی محلی باید از دیگر سبزی‌ها کمتر باشد. برای مثال برای 9۰۰ گرم سبزی، 4۰۰ گرم سبزی محلی و بقیه سبزی معمولی باشد.

رب انار این خورش ترش بوده اما اگر رب انار ملس دوست دارید می توانید از رب انار ملس استفاده کنید.

برای اینکه خورش اناربیج خوشمزه ای داشته باشید بهتر است با گوشت چرخ کرده درست کنید

ترتیب اضافه نمودن مواد مهم است به این ترتیب که ابتدا سبزی سرخ شده را با دیگر مواد بپزید تا خورش جا بیفتد و سپس در ۳۰ دقیقه آخر گوشت‌های قلقلی تفت داده شده را اضافه کرده تا در خورش وا نروند.

اگر می خواهید خورش به روغن بیفتد در ۵ دقیقه آخر پخت چند تکه یخ بیندازید.

طرز تهیه کال کباب اصیل گیلانی برای ماه رمضان

طرز تهیه کال کباب اصیل گیلانی
یکی از خوشمزه‌ترین غذا با رب انار کباب کال است مواد ساده ای دارد و می توانید به راحتی با سیر و بادمجان درست نمایید. کال کباب گیلانی اصلی را گاهی با ناز خاتون مازندرانی اشتباه می گیرند. این دو غذای خوشمزه فرق کمی با هم دارند. مازندرانی‌ها گردو را حذف کرده و در عوض در آن آبغوره خواهند ریخت. توجه داشته باشید ترشی ناز خاتون ربطی به ناز خاتون مازندرانی ندارد. جالب است بدانید گیلانی‌های قدیمی برای درست کردن کال کباب از ظرفی به نام نمکار، نمکیار، نمیار استفاده می‌کنند. نمکیار یک ظرف قطور از جنس گِل بوده که گود نیز است و عمق زیادی دارد. شما می توانید از ظرف نمکیار برای کوبیدن مواد کال کباب استفاده نمایید. سیر، سبزی، مغز گردو، دانه‌های انار ترش یا شیرین، گوجه سبز را در آن ریخته و با سنگ گرد یا بیضی بسابید.

به یاد داشته باشید کال کباب یک غذای لذیذ با بادمجان کبابی و آب انار یا رب انار است پس ابتدا بادمجان‌ها را شسته و کبابی کنید. دقت داشته باید بادمجان‌ها باید با پوست کباب کنید.

سپس پوست بادمجان‌های کباب شده را بگیرید و با گوشتکوب کاملا له نمایید. در مرحله بعد دیگر مواد را هم به بادمجان له شده به جز آب انار یا رب انار را اضافه نمایید و تمام آن‌ها را با هم بکوبید. در مرحله آخر رب انار یا آب انار را اضافه نمایید و تمام مواد را هم بزنید. غذای شما آماده است و می توانید میل کنید. این غذا حکم چاشنی را در کنار غذاهای دیگر دارد.

مواد لازم برای ۶ نفر

مدت زمان آماده سازی و پخت: ۳۰ دقیقه

گردو آسیاب شده یا دو بار چرخ شده: ۲۰۰ گرم

بادمجان: ۱ کیلوگرم

رب انار ترش یا آب انار ترش: ۱ فنجان

نمک: ۱ قاشق چایخوری

گلپر: ۱ قاشق چایخوری

سیر: ۴ حبه رنده شده

سبزی خالواش و چوچاق یا نعناع خشک: ۱ قاشق غذاخوری

نکات مهم کال کباب اصیل گیلانی

به یاد داشته باشید اگر خالواش و چوچاق ندارید می توانید در کنار نعناع خشک از مقداری سبزی گشنیز نیز استفاده کنید چون طعم کال کباب شما دوچندان خواهد شد.

دقت داشته باشید برای کبابی شدن آسان‌تر بادمجان‌ها می توانید با نوک چاقو یک برش عمودی از طول بادمجان‌ها ایجاد نمایید.

اگر مقدار سیر برای شما زیاد بود مقدار سیر را بسته به ذائقه خودتان اضافه کنید.

توجه داشته باشید اگر از رب انار به جای آب انار استفاده کنید رنگ کال کباب تیره خواهد شد اما طعم لذیذش را از دست نمی‌دهد.

به یاد داشته باشید بعد از آماده شدن کال کباب روی ظرف را سلفون کشیده و چند ساعت در یخچال بگذارید تا مواد به خورد هم رود این غذا را به صورت سرد سرو می کنند

کال کباب به خاطر موادی برای مثال بادمجان و رب انار و گردو و … یک غذای سالم بوده و همچنین کالری بالایی ندارد.

جمع بندی

شما می توانید در ماه مبارک رمضان در وعده سحر و یا شام انواع غذاهای مقوی را با رب انار درست کنید و از این غذاهای مقوی لذت ببرید با توجه به اینکه رب انار برای رفع عطش بسیار مفید است پخت این نوع غذا ها در وعده سحری کمک می کند دیرتر تشنگی به سراغتان بیاید. شما می توانید انواع رب انار با طعم های ترش، شیرین و ملس را از فروشگاه اینترنتی فتلک خریداری کنید و به راحتی درب منزل تحویل بگیرید.

چقدر این مطلب برای شما مفید بود؟

امیتاز میانگین 5 / 5. تعداد آرا: 1

اولین نفری باشید که به این مطلب امتیاز می دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درحال بارگذاری ...
بستن
مقایسه
مقایسه محصولات
لیست مقایسه محصولات شما خالی می باشد!