معرفی انواع برنج ایرانی - بهترین نوع برنج ایرانی کدام است؟

برنج از گذشته تا به امروز یکی از پرمصرف‌ترین غلات و با ارزش غذایی بالا در دنیا است. برنج در ایران نیز در سفره ایرانی ها  بوده است و در کنار خورش های ایرانی و کباب های خوشمزه سرو می شود. در استان‌های شمالی ایران مانند مازندران و گیلان برنج‌های با کیفیت و مرغوب از جمله طارم، هاشمی و کشت دوم کشت می‌شوند و در دیگر مناطق ایران بیشتر برنج‌های رده پایین‌تر و پر محصول کشت و برداشت می‌شود. می‌توان برنج استان‌های گیلان و مازندران را بهترین نوع برنج ایرانی کشور دانست که این برنج ها از زیرمجموعه‌های دو نوع برنج طارم و صدری هستند. در این مطلب از فتلک با انواع برنج ایرانی و همچنین بهترین آن ها آشنا می شوید و در نهایت مانند یک حرفه ای می توانید برنج مورد نظر خود را بخرید پس تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

لیست بهترین برنج ایرانی

·        برنج هاشمی

·        برنج کشت دوم

·        برنج علی کاظمی

·        برنج شیرودی شمال

·        برنج طارم

·        برنج صدری گیلان

·        سایر انواع برنج ایرانی

·        برنج قهوه‌ای

·        برنج کامفیروز اصل

·        برنج سرلاشه

·        برنج فجر

·        برنج ندا

·        برنج عنبربو

بهترین برنج ایرانی کدام است؟

بدون شک بهترین برنج ایرانی برنج کشت دوم است. اگر بخواهیم طبق رتبه بگوییم پس از برنج کشت دوم، برنج طارم و برنج هاشمی در رده های بعدی قرار گرفته اند که از عطر و طعم و کیفیت بسیار بالایی برخوردار هستند همچنین دانه‌های آن بلند است. اگر شما نیز به دنبال بهترین برنج ایرانی هستید که دانه های بلندی داشته باشد و همچنین ویژگی های بهترین برنج ایرانی داشته باشد برنج کشت دوم را گزینه اول قرار دهید.

برنج ایرانی شامل انواع گوناگونی است از جمله طارم، هاشمی، علی کاظمی، شیرودی، فجر و برنج صدری است و توجه داشته باشید برنج صدری خود به انواع دم سیاه، دم زرد و دم سفید دسته بندی می‌شود.

مطلب پیشنهادی: چگونه برنج ایرانی را از خارجی تشخیص دهیم؟

آشنایی با انواع برنج ایرانی

برنج هاشمی

برنج هاشمی ایرانی بوده و به عنوان بهترین برنج عطری ایرانی مشهور است و کشف آن اولین بار در استان گیلان و توسط آقای یوسف هاشمی‌زاده بوده است به همین دلیل نام آن را برنج هاشمی نامیده اند . برنج هاشمی در برابر آفات مقاومت بالایی دارد و به دلیل استفاده کم از سم و کود شیمیایی، یک محصول سالم و همچنین ارگانیک معروف شده است. کشت این برنج در حال حاضر در استان‌های گیلان، گلستان و مازندران انجام می‌شود و عطر و طعم بسیارخوبی دارد. دلیل اینکه این برنج بسیار محبوب است کیفیت پخت بالا آن است. افرادی طرفدار برنج هاشمی هستند که عطر و طعم برنج مهم بوده و حتی با وجود گران بودن آن خریدار هستند. هر ساله برنج هاشمی به عنوان پرکشت‌ترین برنج در استان گیلان و مازندران برگزیده می‌شود.

برنج هاشمی در دو نوع سرد و گرم وجود دارد. به دلیل عطر و کیفیت پخت آن، این برنج در بین ایرانیان و خارج از کشور طرفداران خاص خود را دارد. دانه‌های قدکشیده برنج هاشمی پخت آسانی دارد و در میهمانی ها از این برنج استفاده می شود و هر ساله تقاضا برای برنج هاشمی بیشتر می شود.

مطلب پیشنهادی: معرفی انواع برنج هاشمی و راهنمای خرید

برنج طارم

برنج طارم یکی دیگر از بهترین برنج‌های ایرانی است. این برنج اولین بار در منطقه طارم استان زنجان کشت شد. برنج طارم عطر و طعم بسیار خوبی دارد و کسانی است که به دنبال برنج معطر هستند طرفدار این برنج می شوند . بیشترین کشت این نوع برنج در استان مازندران است، به این دلیل که این استان از لحاظ موقعیت جغرافیایی و همچنین آب و هوایی، بهترین منطقه برای کشت برنج طارم است.

در هنگام خرید دقت داشته باشید برنج هاشمی نسبت به طارم عطری، دانه‌های درشت‌تر و همچنین پخت بهتری دارد و قد می‌کشد. وجه تمایز این برنج نسبت به طارم عطری، عطر کمتر آن است. البته که نمی توان برای برنج طارم به عنوان یک ضعف در نظر گرفت.

برنج علی کاظمی

این برنج نیز نام کاشف خود را گرفته است توسط کشاورزی به نام علی کاظمی در روستایی در شهرستان فومن کشف شد و مورد توجه کشاورزان قرار گرفت و در حال حاضر طرفداران خاص خود را دارد. برنج علی کاظمی در مقایسه با صدری دم‌سیاه و برنج هاشمی دانه‌های کوتاه‌تری دارد، اما هنگام پخت ضعف آن تا حد زیادی جبران می شود. با توجه به اینکه برنج علی کاظمی نسبت به سایر برنج ها قیمت مناسبی دارد جزء پرمصرف‌ترین انواع برنج ایرانی در میان مردم است.

برنج صدری گیلان

یکی دیگر از برنج های با کیفیت برنج صدری دم‌سیاه است که فقط در استان گیلان کشت می‌شود نام این برنج به جهت رنگِ ریشک یا دم شلتوک است که به این نام شناخته شده است. قیمت بالاتری دارد و تقاضا این برنج نسبت به دیگر برنج‌ها کمتر است و در مقایسه با انواع دیگر برنج ایرانی ، ‌محصول‌ کمتری می دهد. همچنین این نوع برنج بیشتر به دلیل ویژگی‌های ظاهری مورد توجه قرار گرفته است. از ویژگی‌های برنج صدری می‌توان به رنگ آن اشاره نمود که رنگی سفید مایل به کرم داشته و سبب شده که هنگام مصرف حس خوبی منتقل می شود. همچنین عطر و طعم برنج صدری باعث شده تا به عنوان برنج مجلسی مصرف شود.

برنج شیرودی شمال

برنج استخوانی شیرودی یکی از انواع برنج پرمحصول است، در استان مازندران کشت می‌شود. به یاد داشته باشید این برنج از لحاظ ظاهری شباهت زیادی به برنج هاشمی داشته و کیفیت پخت بسیار خوبی دارد این برنج با برنج طارم هاشمی مقایسه می‌شود. برنج شیرودی به دلیل کیفیت خوب و همچنین قیمت مناسب، برای مراسم و نیز مصرف رستوران‌ها و مراکز اداری بسیار اقتصادی و به صرفه است.

برنج کشت دوم

می توان گفت بی‌نقص‌ترین برنج ایرانی است. این برنج از لحاظ عطر و طعم و پخت و قد کشیدن در رتبه بسیار بالاتری نسبت به دیگر برنج‌های ایرانی قرار گرفته است.

برنج کشت دوم فقط در استان مازندران و شهرستان‌های بابلسر و فریدونکنار کشت می‌شوند، آب و هوای مرطوبت این امکان را دارد تا برنج کشت دوم را به عمل بیاورد. امروزه بعضی شهرهای دیگر این استان نیز به کشت برنج کشت دوم می پردازند.

برنج فجر

در سال 1380 محققان با دستکاری ژنتیکی برنج های کم محصول و مرغوب توانستند، نوع جدیدی از آن را با نام برنج فجر تولید نمایند. هدف از این کار، تولید برنجی مرغوب و پرمحصول بود که علاوه بر کشت برنج باکیفیت، بهره برداری از زمین های کشاورزی نیز افزایش پیدا کند.

بسیاری از افراد برنج فجر را محصولی تراریخته می دانند که برای سلامتی ضرر دارد اما باید بدانید این باور اشتباه است. در واقع برنج فجر یک برنج اصلاح‌ شده است که در برابر آفت مقاومتر شده و محصول بیشتری در اختیار کشاورزان قرار میدهد.این برنج از دانه‌ هایی با اندازه متوسط و همچنین نوک تیز که از رنگ تقریبا سفید برخوردار است کشت می شود. محصولات آن می توانند عطری یا بدون عطر باشند.

مطلب پیشنهادی: راهنمای خرید برنج فجر و مقایسه آن با سایر برنج ها

برنج دودی

در گذشته برای نگه داری برنج  در طولانی مدت روش خشک کردن با دودی نمودن انجام می شد. برای این کار ابتدا برنج را داخل کیسه ریخته و بعد در داخل یک اتاق آویزان می کردند. در آخر مقداری چوب را در زیر برنج ها آتش می زنند تا دود به طرف برنج ها هدایت شوند.

امروزه برای خشک کردن برنج این کار با دستگاه های مخصوص انجام می‌شود و نیازی به دودی کردن نیست. اما هنوز برنج دودی به دلیل عطر و طعم خاصی که دارد طرفداران زیادی دارد.

برنج سرلاشه

هنگامی که در کارخانه سبوس برنج را جدا می کنند بعضی از دانه ها به دلیل استحکام پایین نصف خواهند شد و یا کمی از لبه آن ها جدا می شود. هنگام بسته بندی برنج های شکسته شده کاملا از برنج اصلی جدا می شود و با توجه به اندازه آن در دو دسته بندی سرلاشه و نیم دانه طبقه بندی خواهند شد.

برنج سرلاشه برنجی است که اندازه آن دو سوم برنج معمولی بوده و در این محصول، هم برنج کامل و کمتر از 10 درصد آن برنج نیم دانه نیز وجود دارد. این برنج به دلیل قیمت و کیفیت مناسب برای مصرف روزانه طرفداران خودش را دارد.

برنج قهوه ای

این نوع برنج برای افرادی که خواص غذایی برنج برایشان مهم است توصیه می شود. برنج قهوه ای به این دلیل که سبوس آن جدا نشده ، حاوی  فسفر، منگنز، سلنیوم  است همچنین ویتامین های گروه ب به فراوانی در آن یافت می شوند.

برای تولید این برنج قبل از جدا کردن پوسته یا همان شلتوک، برنج را در بخار آب قرار می دهند. این کار سبب می شود تا املاح و مواد موجود در پوسته برنج به داخل آن نفوذ نماید. در نهایت شلتوک را جدا می کنند و رنگی مایل به قرمز دارد که به آن برنج سبوس دار یا برنج قهوه ای می گویند.

برنج ندا

دکتر قربانعلی نعمت زاده در سال 1376 با تلاقی سه برنج حسن سرایی، طارم و آمل نوع جدیدی از برنج با نام برنج ندا را ایجاد کرد. با تلفیق این سه نوع برنج هر یک نقاط ضعف دیگری را پوشش داد و باعث ایجاد محصولی با کیفیت خوب و قیمت مناسب شد. از ویژگی های مثبت برنج ندا می توان به بلند بودن دانه ها و نیز ماندگاری بعد از پخت اشاره کرد.

ویژگی های بهترین برنج ایرانی چیست؟

در زیر ویژگی بهترین انواع برنج ایرانی توضیح داده ایم.

یک رنگ باشد: هنگام خرید برنج کهنه توجه داشته باشید که همه دانه‌های برنج به یک اندازه نیمه بلوری باشند.

بدون آفت باشد:  دقت داشته باشید که برنج کپک نزده و آفت نداشته  باشد.

حشره نداشته باشد: به یاد داشته باشید برنج کهنه اگر بسته بندی خوبی نداشته باشد بعد از یک سال حشره خواهد زد.

بدون بند باشد:  به این شکل که اگر دانه برنج را بصورت عمودی مشاهده نمایید، خط عرضی بر روی بدنه آن نباشد.

عطر و بوی بالایی زیاد داشته باشد: مقداری از برنج را کف دستتان بیزید و از فاصله نزدیک “ها” کنید پس از این کار باید عطر و بو برنج را احساس نمایید. دقت کنید برنج مخلوط عطر کمتر دارد.

خشک بودن برنج: برنج در اوایل برداشت حدود ۲۵ تا ۳۵ درصد رطوبت دارد. این مقدار از رطوبت هم نگهداری و هم پخت را مشکل خواهد کرد.

نیمه بلوری یا نیمه شفاف: برنج خوب ایرانی رنگ نیمه بلوری یا رنگ کدر دارد.

هم اندازه باشند: دانه‌های برنج مرغوب ایرانی یکدست و هم‌اندازه است.

انواع برنج ایرانی  در کجای کشور کشت می‌شوند؟

بهترین برنج ایرانی به انواع برنج شمالی شناخته می شود و این قسمت از کشور چیزی در حدود 80% برنج کشور را تأمین می کنند؛ استان‌های دیگری نیز برای مثال خوزستان، گلستان، اصفهان و کهگیلویه و بویر احمد برنج کشت می‌شود.

بهترین کشت برنج ایرانی در کجاست؟

بر اساس آمارهای وزارت جهاد کشاورزی کشت برنج  در ۱۷ استان کشور انجام می شود که از میان آنها استان‌های خوزستان، مازندران، گیلان، گلستان و فارس سهم بیشتری داشته‌اند.

این استان ها مهم‌ترین تولیدکننده بهترین برنج ایرانی بوده و همچنین از نظر ساعات آفتاب، دما، میزان بارندگی، رطوبت نسبی و همچنین، خصوصیات خاک در این مناطق یکسان نیستند. درنتیجه، انواع گوناگون و متنوع برنج کشت می شود.

برنج دم‌سیاه در استان گیلان و در شهرهای لاهیجان، رشت و آستانه اشرفیه که زمین‌های حاصلخیزی دارند کشت می‌شود.

برنج هاشمی در مزارع حاصلخیز شرق گیلان شهرهای آستانه اشرفیه و لاهیجان رشد بیشتری دارد. برنج طارم عطری فریدونکنار، همان‌طور که از نام آن مشخص است بیشتر در شالیزارهای فریدونکنار به عمل خواهد آمد.

برنج علی کاظمی در جلگه‌های غربی استان گیلان و در شهر‌های رشت، فومن، صومعه‌سرا، ماسوله، شفت و تالش کشت می‌شود.

بهترین برنج کشت دوم به طور معمول در استان مازندران و در شهرستان‌های بابلسر و فریدونکنار قابلیت برداشت درست را دارد به این دلیل که این دو شهرستان بستر آبندان‌های مناسب و فراوان و رطوبت و گرمای لازم را دارند تا از برنج کشت دوم برداشت کنند.

برنج عنبربو را بیشتر با نام استان خوزستان شناخته می شود اما علاوه بر خوزستان در اصفهان، ایلام و شهرهای دیگر نیز کشت می‌شود.

آیا می توان از روی ظاهر برنج ایرانی بودن آن را تشخیص داد؟

بله؛ ویژگی‌های زیادی مشخص وجود دارد تا برنج خوب ایرانی را تشخیص دهید ویژگی‌هایی مانند ظاهر،عطر، یکدستی، خشکی، ‌میزان چربی، بافت و ‌رنگ از ویژگی‌های برنج با کیفیت و اصیل ایرانی هستند.

آیا مصرف برنج کشت دوم برای سلامت ضرر دارد؟

می توان گفت برنج کشت دوم یکی از انواع مرغوب برنج ایرانی بوده اما کارشناسان معتقدند روش کاشت برنج کشت دوم و با توجه به لزوم استفاده از کود و سموم زیاد برای پرورش سریع برنج، میزان مواد شیمیایی موجود در ساقه این برنج بیشتر از حد طبیعی بوده و نباید به‌صورت روزانه مصرف شود.

جمع بندی

معیارهای کلی برای مرغوب بودن برنج ایرانی و همچنین انتخاب بهترین برند برنج ایرانی وجود داشته که تا حد زیادی نیز به سلیقه مصرف‌کننده بستگی خواهد داشت شما با توجه به سلیقه خودتان و همچنین بودجه می توانید برنج مورد نظر خود را تهیه کنید و از طعم و عطر برنج اصیل ایرانی لذت ببرید.

چقدر این مطلب برای شما مفید بود؟

امیتاز میانگین 3.8 / 5. تعداد آرا: 4

اولین نفری باشید که به این مطلب امتیاز می دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درحال بارگذاری ...
بستن
مقایسه
مقایسه محصولات
لیست مقایسه محصولات شما خالی می باشد!